نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (1198 )
https://telegram.me/adabvaerfan
سوره 26 : شعراء ( مدنی ـ 227 آیه دارد ـ جزء نوزدهم ـ صفحه 367 )
( قسمت ششـــم )
مستغـرق در حــق
( جزء نوردهم صفحه 368 آیه 24 )
بسم الله الرحمن الرحیم
قَالَ رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَ مَا بَیْنَهُمَا إِنْ کُنْتُمْ مُوقِنِینَ
ترجمه لفظی آیه شریفه :
گفت پروردگار آسمانها و زمین و آنچه میان آن دو است اگر اهل یقین باشید
نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :
24 ـ رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ...
26 ـ رَبُّکُمْ وَرَبُّ آبَائِکُمُ ...
28 ـ رَبُّ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ ...
این اضافات ذات باریتعالی
به آفریده های خود در این سه آیه بر دو وجـــــــه است :
یکی اضافه جزئی و دیگری اضافه کلی ،
اضافه ی جزئی تشریف مضاف الیه است ؛
چنان که پیامبر(ص) فرمودند :
خدا را یاد کن ، خدا را پرستش کن .
اما اضافه ی کلی ، مقصود بیان قدرت ،
و اظهار هیبت و عزت خداوند است ؛
که در هر جـــــا صنعی پنهان ،
و در هر امری لطفی پوشیده دارد .
بنگر که صنع پنهان با فرعون چه کرد ؟
و با لطف خفیّ با موسی چه ساخت !
موسی از دشمن به شب گریخت ؛
و فرعون با خیل حشم در پی وی افتاد !
بنی اسرائیل گفتند :
از جلو دریا و از پس دشمن !
ما گرفتـــار خواهیم شد !
موسی گفت :
نه چنین است !
خدای من با لطف خود مرا رهبری خواهد کرد .
نکتـــــــه :
موسی گفت : خداوند با من است ؛
اِنَّ مَعِیَ رَبِّی ....
که از خود به حق نگریست ؛
ولی مصطفی(ص) در غـــــار گفت :
خـــــــدا با مــــــا است ؛
که از حق به خود نگریست !
آن حال مریــــــد است
و این حال مــــــــراد !
آ» راهِ روندگان است ؛
و این صفتِ ربودگان !
موسی آن چه خود را گفت خداوند او را ردّ نکرد و او را نجات داد ،
و خداوند امّت محمد(ص) را به خودیِ خود گفت :
خدا با پرهیزکاران است ؛ اِنَّ اللهَ مَعَ الَّذِینَ اتَقَوا ...
ولی امّت محمّد(ص) را وعده داد که بهتر وفـــــــا کند ؛
و از غمِ گنـــــــاه برهانَد ؛
و به آمرزشِ خود برساند .
این جمعه هم گذشت و نیامدید آقا !!!
میدانم تاخیرت از گنــاه ماست!!
ولی وعــده ی خــدا حق است .
موضوع :